Connect with us

Cześć, czego szukasz?

Wiadomości

PlayStation 5 – oficjalna specyfikacja i nowe detale o konsoli

Sony kazało nam czekać na oficjalną specyfikację PlayStation 5 nieco dłużej niż Microsoft. Po tym, jak japońska firma jako pierwsza zdradziła pierwsze ogólniki na temat nowej generacji konsol, dokładną specyfikację poznaliśmy dzień po ujawnieniu tego samego w obozie Microsoftu. PlayStation 5 zapowiada się na bardzo mocną konsolę, ale – przynajmniej na papierze – też nieco słabszą niż Xbox Series X.

Sony postanowiło w nowej generacji konsol obrać nieco inną drogę niż Microsoft, który postanowił wycisnąć jak najwięcej się da z podzespołów i zaoferować sprzęt o kilkanaście procent mocniejszy (gdy liczymy wyłącznie suche cyferki). PlayStation 5 stawiać ma na małą rewolucję połączoną z ewolucją. Poza zupełnie nowym silnikiem audio nazwanym Tempest japońska firma skupiła się na zoptymalizowaniu działania dysku SSD, który ma być ponad dwukrotnie szybszy niż to, co Microsoft zaoferuje w Xboksie Series X.

Jak wygląda oficjalna specyfikacja PlayStation 5?

CPU8x rdzeń Zen 2 taktowane 3.5GHz (zmienna częstotliwość)
GPU10.28 TFLOPs, 36 CU taktowane 2.23GHz (zmienna częstotliwość)
Architektura GPUModyfikowane RDNA 2
Pamięć/Interfejs16GB GDDR6/256-bit
Przepustowość pamięci448GB/s
Pamięć wewnętrznaWłasne rozwiązanie SSD o pojemności 825GB (przepustowość 5,5 GB/s)
Pamięć dodatkowaSlot NVMe SSD
Pamięć zewnętrznaObsługa USB HDD
Napęd optyczny4K UHD Blu-ray

Mamy więc na papierze specyfikację słabszą niż konkurencja i nie zdziwiłbym się, gdyby ostatecznie gry multiplatformowe wyglądały na Xboksie Series X nieco lepiej. Sony ustami Marka Cernego przekonywało, że długo zastanawiano się nad kierunkiem rozwoju gier i zdecydowano, że pogoń za czystą mocą jest ślepym zaułkiem i lepiej zwrócić się w kierunku czasów wczytywania, dostępu konsoli do danych na dysku i współpracy na linii SSD-RAM. Dlatego też postawiono na własne rozwiązanie w kategorii pamięci wewnętrznej, które nie tylko jest szybsze niż dostępne dyski NVMe, ale też zaoferuje mnóstwo specjalnych ulepszeń kontrolera, by ten mógł sprawniej przesyłać potrzebne dane.

Zastanawiać może podejście do taktować CPU/GPU. Te nie będą stałe, a zmienne, zależnie od obciążenia. Konsola będzie pobierała stałą moc, ale zależnie od limitu cieplnego, może zbijać taktowania, gdy gra nie będzie potrzebowała tyle mocy (w menu gry, podczas oglądania mapy świata itp.). Korzystając z technologii AMD, APU będzie mogło przekazywać między CPU a GPU nadmiar mocy, zależnie od zapotrzebowania. Brzmi to intrygująco, ale czy deweloperzy skorzystają z tego tak, jak widzi to Sony, przekonamy się po premierze.

YouTube video

Samo GPU również doczekało się modyfikacji. Sprzętowe wsparcie dla ray-tracingu, VRS i inne ulepszenia, o których na ten moment nie mówiono. Mark Cerny obiecywał, że mimo pozornej słabości względem konkurencji, procesor graficzny w PS5 spokojnie da sobie radę i może nawet zaskakiwać. Ile w tym marketingu, a ile faktów – też przyjdzie nam ocenić z czasem. Tematowi dźwięku nie będę poświęcał więcej czasu, gdyż tutaj wyjątkowo nie mam aż takiej wiedzy, by oceniać techniczną gadkę Cerny’ego. Sony obiecuje rewolucję, część deweloperów tym się ekscytuje, ale ja w tym momencie widzę tylko segment VR, który na tym skorzysta.

Sama konsola zapowiada się w moich oczach wyjątkowo ciekawie (tak samo jak XSX) i przeszkadza mi tylko w jakimś stopniu nieudolność Sony w przekazie marketingowym. Przykładem może być, chociażby wsteczna kompatybilność z PS4, którą Sony musiało post factum wyjaśniać i zaznaczyć, że konsola powinna bez problemu obsłużyć całą bibliotekę PS4, ale na ten moment przetestowano ponad 100 najpopularniejszych tytułów, które bez żadnej ingerencji mogły działać na PS5, korzystając z dodatkowej mocy. Spodziewam się, że w ciągu najbliższych tygodni Sony uchyli nam rąbka tajemnicy i pokaże pierwsze tech-dema i gry, bo w tym momencie jest po prostu w tym aspekcie wyjątkowo biednie.

O autorze

Przez lata byłem redaktorem naczelnym serwisu PS3Site / PSSite / NeoSite. Aktualnie wraz z Kamilem prowadzę tego bloga. Uwielbiam japońskie RPG-i, gram głównie na PS4, choć posiadam też mocnego PC-ta, 3DS-a i Switcha.

Kliknij, by skomentować

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Warto także przeczytać

Recenzje

Na materiałach przedpremierowych najnowsza produkcja studia Young Horses przerażała mnie infantylną piosenką tytułową i marną grafiką. Ku mojemu zaskoczeniu marketing gry sprawił, że jej...

Recenzje

Spider-Man od Insomniac rozbił bank i do dziś rozszedł się w ilości ponad 20 mln (!) egzemplarzy. Potężna licencja w połączeniu z uzdolnionym studiem,...

Gry

Do premiery PlayStation 5 pozostało kilkanaście tygodni. Sony w przypadku nowej konsoli wybrało specyficzny sposób marketingu, dawkując nam strzępy informacji.  Premiera tuż tuż, a...

Recenzje

Kazutaka Kodaka, czyli twórca kultowej serii japońskich gier – Danganronpa, powraca z nowym, odważnym projektem. Zamiast tradycyjnej gry przygodowej, stworzył z ekipą Too Kyo...

Copyright © 2020 Glitch.com.pl Kopiowanie treści, jak i fragmentów jest surowo zabronione.

%d bloggers like this: