Dołącz do nas

Cześć, czego szukasz?

Gry

Nowości w świecie PC-towego ray tracingu

Ray tracing nie umiera, ale tempo popularyzacji znacząco zwolniło. Dlatego NVIDIA wraz z partnerami postanowiła przypomnieć o tym, co potrafią ich karty z serii RTX 20XX.

Od premiery kart NVIDII z serii RTX 20 minął rok. Początkowy entuzjazm wytworzony wokół ray tracingu dosyć szybko uleciał. Deweloperzy nie za bardzo sobie poradzili z implementacją nowej technologii i NVIDIA postanowiła pomóc swoimi inżynierami. Jednak nawet to nie sprawiło, że deweloperzy masowo rzucili się do tworzenia wsparcia dla ray tracingu. Niektórzy, jak Kunos Simulazioni (w Assetto Corsa Competizione) nawet wycofali swoje zadeklarowane wcześniej wsparcie.

Zieloni jednak się nie przejmują i w trakcie Gamescomu postanowili przypomnieć nam o paru produkcjach, które ray tracing miały obiecane, a także przedstawić nowe, które obsługę nowej technologii dostaną w dniu swojej premiery. Rzut oka na listę gier pokazuje, że europejski gamedev wyjątkowo chętnie wykorzystuje nowinki technologiczne, starając się wycisnąć jak najwięcej z aktualnych możliwości PC-tów, z optymizmem patrząc na najbliższą przyszłość.

Na ten moment ciężko jest entuzjastycznie podejść do ray tracingu, ale to powinno się zmienić, gdy na rynku pojawią się konsole nowej generacji. Te mają wspierać tę technologię, a z tego skorzystają także PC-towcy.  Oczywiście kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje sposób implementacji technologii RT, która nie ogranicza się do światełek i błyskotek, jak niektórzy sądzą. Zostawmy jednak te rozważania na inny artykuł i skupmy się na grach, o których przypomniała nam NVIDIA.

Minecraft

Zaczniemy jednak… od niespodzianki. Microsoft i Mojang w trakcie Gamescomu ujawnili, że Minecraft nie tylko otrzyma wsparcie dla ray tracingu, ale przesiądzie się na zupełnie nowy silnik graficzny, który ochrzczono nazwą Render Dragon. Nowy silnik pokazano już na imprezie Apple’a, a teraz oficjalnie go ujawniono. To dzięki niemu możliwa była implementacja technologii ray tracingu, która w Minecrafcie przybierze formę global illumination, realistycznych odbić w wodzie i jej refrakcji oraz tekstur, które w czasie rzeczywistym będą w stanie odbijać określone światło.

Wiadomo więc dlaczego skasowano tzw. Super Duper Graphics Pack, który zapowiadano jakiś czas temu. Zamiast lekkiego liftingu, Minecraft szykuje się na skok na nową generację konsol. Bo nie ukrywajmy – w takiej formie tytuł bez wątpienia trafi na nowego Xboksa i PS5.

Przy okazji możecie zobaczyć porównanie, które udostępniła NVIDIA.


Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2

Wsparcia dla ray tracingu doczeka się także długo wyczekiwana kontynuacja gry na licencji Wampira. Paradox ujawniło, że ich najnowsza produkcja skorzysta z technologii promowanej przez firmę NVIDIA. Zwiastun pokazuje poprawione odbicia, lepsze oświetlenie i kontrasty w ciemnych zaułkach.

Poza zwiastunem przygotowano także pięć porównań na zrzutach z gry:


Watch Dogs: Legion

Tytuł Ubisoftu od dnia premiery wspierać będzie ray tracing na PC. Deweloperzy postanowili wykorzystać technologię i podobnie jak w wielu pozostałych grach zaimplementować ją w kwestii oświetlenia i odbić. Chociaż trzeba przyznać, że na zwiastunie gra wygląda dużo ładniej i sporo zyskuje.

Podobnie jak w poprzednich grach, tak i tutaj mamy zrzuty z porównaniem:


Cyberpunk 2077

Z ray tracingu skorzysta też Cyberpunk 2077, co nie powinno nikogo dziwić, gdy popatrzymy na design tej produkcji. Global illumination, to technika, którą CDP Red wystawiło na front, prezentując współpracę z Nvidią. Tym razem bez zrzutów porównawczych, ale z wideo.


Dying Light 2

Poland stronk? W ray tracingu jak najbardziej. Dwie największe polskie gry skorzystają z technologii promowanej przez Nvidię. Dying Light 2 niestety nie otrzymało materiału wideo, ale za to pokazano jeden porównawczy zrzut.


Synced: Off Planet

Stworzone przez Tencent, Synced skupia się na budowaniu bazy i przetrwaniu, zalatując nam The Division. W tej grze ray tracing skupi się na odbiciach i oświetleniu/cieniach.


Metro Exodus: The Two Colonels

Nowe DLC do Metro Exodus rozbuduje grę o nowe efekty ray tracingu. Usprawnione oświetlenie, lepsze odbicia i miejmy nadzieję – bardziej zoptymalizowana wydajność. DLC jest już dostępne.


Call of Duty: Modern Warfare

Gra Infinity Ward także obsłuży RT, o czym wiemy od momentu zapowiedzi gry. Na Gamescomie NVIDIA i Activision pochwalili się zwiastunem przedstawiającym grę na mocarnym PC z obsługiwaną technologią RT.


Wolfenstein Youngblood

Nowy Wolfenstein obsługi RT w dniu premiery nie ma, ale kiedyś ją dostanie. NVIDIA uznała, że warto ten fakty przypomnieć, publikując nowe wideo, które przedstawia nam działające z ray tracingiem Wolfenstein Youngblood.


Control

Przypomniano też o grze Remedy, która skorzysta z każdego możliwego dobrodziejstwa ray tracingu, przez co stanie się pokazówką, co może technologia. Premiera na dniach.

Autor

Przez lata byłem redaktorem naczelnym serwisu PS3Site / PSSite / NeoSite. Aktualnie wraz z Kamilem prowadzę tego bloga. Uwielbiam japońskie RPG-i, gram głównie na konsolach Sony (PS5, PS4, PS Vita i PS3), choć posiadam też mocnego PC-ta oraz Nintendo 3DS. Kontakt ze mną można złapać na mediach społecznościowych lub przez maila musiol(at)glitch.com.pl.

Kliknij, by skomentować

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Warto także przeczytać

Gry

Organizowany co kilka miesięcy Festiwal Gier na Steamie (niezależnie od swojej nazwy) pozwala sprawdzić przedpremierowo potężną dawkę gier. Deweloperzy w pocie czoła starają wypuścić...

Gry

Kody na darmową zawartość do Genshin Impact pojawiają się co jakiś czas. Te działające znajdziecie w tym wpisie.

Gry

Biegnący przed siebie wojak napotyka dwa pająki. Krótka walki i biegnie dalej, zostawiając zapadające się w podłoże zwłoki. Nie wie, ile czasu temu poświęcił....

Gry

Opinia po kilkudziesięciu godzinach spędzonych z Cyberpunkiem 2077. Czyli tekst o jasnych i ciemnych stronach gry CD Projektu.

Copyright © 2021 Glitch.com.pl Kopiowanie treści, jak i fragmentów jest surowo zabronione.